Zasady pisania Rozbudowuj swoje zdania, ukazuj emocje, zamiast pisaæ: W koñcu wszed³ na polane, za któr± widzia³ las napisz: Po wielkich trudach uda³o mu siê. Sta³ teraz na polanie i wzdychn±³ ze zmêczenia. Oczom jego ukaza³a mu siê ¶ciana lasu przykrywaj±ca spor± czê¶æ horyzontu.
Narrator Narrator jest to gracz, który prowadzi przygodê, sam te¿ mo¿e braæ w niej udzia³.
Narrator opisuje co siê dzieje z dru¿yn±, jak wygl±da otoczenie, co widz± cz³onkowie wyprawy itp. Jednym s³owem to w³a¶nie narrator tworzy ca³e otoczenie przygody. gracz wypowiadaj±c siê jako narrator zaznacza swoj± wypowied¼ znaczkami #. Przyk³ady wypowiedzi narratora:
# Kolumna wêdrowców jecha³a traktem po¶ród pól i lasów, po lewej i prawej stronie ros³y ró¿ne rodzaje zbó¿, nigdzie w zasiêgu wzroku nie by³o widaæ ¿adnych wzniesieñ, ¿adnych zabudowañ. Daleko po lewej stronie widaæ by³o dziwn± mg³ê, zbo¿e dziwnie falowa³o# # Kiedy dru¿yna jecha³a przez las zapad³ zmierzch. Na niebie ¶wieci³y gwiazdy.# # Z lasu wyskoczy³ wilko³ak, rzuci³ siê na gracza 1#
Oczywi¶cie to narrator w g³ównej mierze jest odpowiedzialny za klimat wyprawy, on musi dbaæ o rozwój wydarzeñ, utrzymywaæ tempo akcji, wymy¶laæ nowe zdarzenia i zagadki.
Gracz Gracz musi siê stosowaæ do tego, co pisze Narrator, inaczej wyprawa traci sens.
I. Gracz mo¿e odgrywaæ tylko i wy³±cznie swoj± postaæ, nie mo¿e opisywaæ otoczenia.
Gracz 1: *Rozejrza³ siê dooko³a, widz±c potwora w lesie skierowa³ siê ku niemu.* Gracz 2: *Nie widz±c w okolicy ¿adnych potworów siêga po piersiówkê i upija z niej nieco trunku*
Takie zachowanie wprowadza³oby problemy, poniewa¿ ka¿dy nieco inaczej wyobra¿a sobie ¶wiat gry.
II.Gracz nie powinien zaprzeczaæ wypowiedziom narracyjnym, gdy¿ to psuje zabawê innym Np:
Narrator: #Z lasu wyskoczy³ wilk, rzuci³ siê na gracza 2, odgryz³ mu lew± d³oñ# gracz 2: *Lew± rêk± wyci±ga miecz,szykuje siê do walki*
Jak widaæ zachowanie gracza jest co najmniej g³upie, nie mówi±c ju¿ o psuciu zabawy innym.
III. Gracz w jednym po¶cie nie mo¿e umieszczaæ zbyt wielu zdarzeñ, gdy¿ w nieuzasadniony sposób przy¶piesza to akcjê i nie daje czasu na reakcje innym graczom, za wszelk± cenê siê tego wyrzekaj. Przyk³ad:
#Zsiad³ z konia, poszed³ do lasu, przyniós³ drewna, rozpali³ ognisko, upiek³ kawa³ miêsa, zjad³ go i poszed³ spaæ#
IV. Gracz nie powinien przesadzaæ z w³asn± potêg± i si³±, wg. niektórych jest to bardzo irytuj±ce, lub po prostu g³upie. Pamiêtaj te¿ ¿e postaæ ma dan± kategoriê, której gracz powinien siê trzymaæ (czarodziej umie czarowaæ, ale nie zna siê na walce, rycerz umie walczyæ ale nie zna siê na magii itd...) Za wszelk± cenê wystrzegaj siê takich wypowiedzi:
*Siêgn±³ po miecz, podbieg³ do watach wilków, w kilka sekund je wszystkie zabi³* *Czarodziejka zdjê³a z pleców olbrzymi miecz, zaczê³a krêciæ nim m³yñce w powietrzu*
Walka Ka¿dy gracz odpowiada tylko za swoj± postaæ, za ruchy przez ni± wykonywane i za to co siê z t± postaci± dzieje w wyniku ataku innych. Nie wolno nikomu narzucaæ, co siê dzieje z jego postaci±. Polega to na tym, ¿e jeden gracz pisze co robi jego postaæ, drugi pisze jaki to odnios³o skutek na jego postaci. W przypadku gdy walczymy z mobem (stworzeniem sterowanym przez narratora), gracz jedynie pisze o swoich zamiarach, za¶ narrator pisze czy dane dzia³anie odnios³o skutek. Tak samo sprawa ma siê z czarami i ³ucznictwem.